Jumat, 08 Maret 2013

Cetak Artikel Ini
Jika anda suka perjalanan dan impian menjelajahi dunia, temuduga terbuka untuk jawatan kosong pramugari Malaysia Airlines sedang diadakan. Jika anda memenuhi syarat-syarat berikut, sila hadir Temuduga Terbuka Pramugari MAS 2013 seperti yang dinyatakan di bawah.

Jawatan Kosong: TemudugaTerbuka Pramugari MAS

Temuduga terbuka pramugari MAS ini akan diadakan mengikut tarikh dan lokasi berikut:
PULAU PINANG
Tarikh: 14 Disember 2013
Lokasi: Royal Penang, No. 3 Jalan Larut, Pulau Pinang
SABAH
Tarikh: 11 Januari 2014
Lokasi: Le Meridien, Jalan Tun Fuad Stephens Sinsuran, Kota Kinabalu, Sabah
SELANGOR
Tarikh: 25 Januari 2014
Lokasi: Malaysia Airlines Academy, No. 2 Jalan 557/13, Kelana Jaya, Selangor
SARAWAK
Tarikh: 18 Januari 2014
Lokasi: Hilton Kuching, Jalan Tunku Abdul Rahman, Kuching, Sarawak

Masa pendaftaran bermula daripada 8.30 pagi sehingga 12.00 tengahari. Sila berpakaian kemas kebaya atau pejabat.

Syarat Kelayakan:
  • Wanita;
  • Warganegara Malaysia yang berumur di antara 18 hingga 35 tahun pada tarikh temuduga;
  • Minimum SPM atau setaraf (lulus tiga subjek termasuk Bahasa Malaysia dan kredit dalam Bahasa Inggeris);
  • Fasih dalam bahasa lain merupakan satu kelebihan;
  • Ketinggian minimum 157cm (seimbang dengan berat badan);
  • Kesihatan dan penglihatan yang baik. Tidak rabun warna;
  • Personaliti yang menyenangkan dan minat mendalam dalam bidang perkhidmatan pelanggan.

Cara Memohon:
  • Muat turun Borang Permohonan Pramugari MAS;
  • Sila bawa dokumen asal dan salinan berikut semasa menghadiri temuduga:
    • Kad Pengenalan;
    • Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau kelayakan akademik yang lebih tinggi;
    • Resume terbaru;
    • Gambar berukuran pasport terbaru;
    • Borang permohonan yang telah dilengkapkan.


Sumber: Malaysia Airlines (11 Disember 2013)

Dikirim oleh Putra Kembara @ JomStadi: Berbagi Di Taman Ilmu

Tulisan bertajuk "Jawatan Kosong: Temuduga Terbuka Pramugari MAS 2014" ini telah dikirim oleh Putra Kembara. Terima kasih atas kunjungan serta kesediaan anda membaca artikel ini. Sebarang cadangan dan kritikan boleh dikongsi dalam kotak komen di bawah. Anda dibenarkan untuk menyalin, menyebar dan meletakkan artikel ini di blog atau laman web anda selagi tidak mengubah isi kandungan artikel ini dan menyatakan sumber dari http://jomstadi.blogspot.com/2013/01/jawatan-kosong-temuduga-terbuka.html. Semoga bermanfaat.

77 komen:

  1. saya tersangat minat untuk menjadi pramugari MAS sehinggakan saya ada menjalani latihan untuk menjadi pramugari di inter excel penang selama 3 bulan tapi saya terlepas ke semua temuduga tersebut . masih boleh kah saya menghantar borang permohonan untuk menjadi pramugari lagi ?

    BalasHapus
  2. InsyaAllah masih ada peluang pada masa hadapan..boleh cuba mohon untuk temuduga pramugari AirAsia pada bulan April nnt..rujuk di sini: http://jomstadi.blogspot.com/2013/01/temuduga-terbuka-airasia-januari-2013.html..

    BalasHapus
    Balasan
    1. saya minat nk jadi pramugari tapi bi saya lulus je xde kredit..cm ne ek??boly mohon x??

      Hapus
    2. saya berminat nk joint pramugari..tapi saya bi saya lulus je cm ne boly xklu nk apply.??

      Hapus
    3. saya gagal bi blh ke mtk pramugari?...3 subjek sy kredit..5 sbjek lg sy lulus jew...

      Hapus
    4. saya nak jadi pemugari tapi saya tak luluis juga(p)

      Hapus
  3. how about steward? any intake in 2014?

    BalasHapus
    Balasan
    1. No recruitment for steward so far..we will keep this post updated..stay tuned :)

      Hapus
    2. Kalau pakai tudung boleh tak? :)

      Hapus
  4. Saya terlepas interview...is there any interview on may or june?

    BalasHapus
    Balasan
    1. buat masa ni belum ada temuduga utk MAS..apa2pn cik farah boleh cuba hadir temuduga AirAsia utk Mei ini..boleh rujuk maklumat temuduga AirAsia di pautan ini: http://jomstadi.blogspot.com/2013/01/temuduga-terbuka-airasia-januari-2013.html

      Hapus
    2. interview untuk intake mei dan jun telah dibuka :)

      Hapus
    3. salam...sya ni berminat nk jadi pramugara. saya ni terlalu minat dengan kapal terbang. tapi bile pergi interview selalu kene reject. tak tahu la kenape hmmm... kalau2 encik boleh bantu boleh la hubungi saya. saya sekarang kerja part time je cari duit untuk anak dan isteri. jadi saya teramat la serius dengan bidang ni.
      0126294306 abin

      Hapus
  5. Sy minat sgt2 jd pramugari ni. Is thre any interview di kelantan ? And sy brtudung. Boleh ke jd cabin crew?

    BalasHapus
  6. Umur sy baru 18. Jd sy ad kelulusan spm je. Bm n bi sy a.
    Sy seorg yg brtudung. Boleh ke sy pegi intrview ni?
    Xde ke interview di kelantan.?

    BalasHapus
    Balasan
    1. buat masa ni belum ada intake di kelantan..soal bertudung ke tidak itu JS tidak tau..apa2 pun tak salah mencuba..rezeki Allah yang menentukan :)

      Hapus
  7. Saya minat sangat nak msuk pramugari . Tetapi umur saya 25 jun bru 18 . Adakah saya dpt msuk temuduga trsebut .?

    BalasHapus
  8. Umur 36 bole tak? Sy de masalah utk bkerja sepenuh hati dn penuh brtnggungjawab...

    BalasHapus
    Balasan
    1. klu ikutkan syarat kelayakan umur 18 - 35 tahun..cuba je..

      Hapus
  9. BI lulus layak try tak ?

    BalasHapus
  10. Kalau bi just lulus je...tak kredit...blh tak???

    BalasHapus
  11. klau bi tak kredit mcm mne mane? sy sangat berminat dalam bidang ni... blh try ke tak?

    BalasHapus
    Balasan
    1. syarat kelayakan nak kredit bahasa Inggeris..boleh cuba ambil Sijil Pelajaran Malaysia Ulangan (SPMU) untuk baiki markah BI..pastu baru mohon..

      Hapus
  12. Balasan
    1. no komen..tapi berdasarkan pemerhatian syarikat penerbangan di Malaysia lebih suka pramugari tak pakai tudung..tunggu musim haji kot baru suruh pramugari pakai tudung :p

      Hapus
  13. ada x panduan2 masa nk interview en admin? :-?

    BalasHapus
  14. admin, sy berminat nk jd pramugari tp, sy ade mslah skit pd BMI sy.. tinggi sy 165 dan berat sy hanya 47shaj.. boleh ke? intake yg seterusnya ada lgi ?TQ

    BalasHapus
  15. hi.En admin . tinggi sy 174 then berat sy 60 .na ikut spm 6 krdt , bi juz lulus . now sy belajar dip. business stdy . so how ?

    BalasHapus
    Balasan
    1. adehh..dah jadi macam kaunter pertanyaan pulak :p hahaha..nak cakap lebih2 pun saya xtau..saya cuma kongsikan info pengambilan je..klu ikutkan syarat di atas nak kredit BI..saya cadangkan cik Ann teruskan pengajian..klu tetap nak apply pramugari juga usahakan amik paper julai..

      Hapus
  16. I terlepas tarikh temuduga. Bila ada lagi intake yg baru? Airasia nk 20 tahun keatas. I 19 :(

    BalasHapus
  17. Admin saya ada 4 kredit bi i dpt B...tinggi i 164 berat 60...so cam mane ar...sbab i tak dew transport tuk pergi daftar..apa i blh buat ya???

    BalasHapus
  18. salam saya da kawin.umur 26.tinggi 157,berat 50,bi spm kredit 6.now saya bisnes sndri dalam bidang kecantikan.berminat sangat nak jdi pramugari ne.kalo peg interview soalan ape yg akn dye tye n just walkin mcm tue jer ke.?bkh bg maklumat yg lbh jelas x?

    BalasHapus
  19. haizah eizza17 Juli 2013 13.46

    hi admin..nk tnye sy betul2 berminat dlm bidang ni..umur 19..bm (A) bi (B+)
    cume tinggi n berat badan x seimbang
    tinggi 157cm berat 42kg..agak2 boleh lepas x ??

    BalasHapus
  20. Saye minat sangat dalam bidang ni , macam mane ek??

    BalasHapus
  21. Tak salah kan sebenarnya kalau peramugari bertudung..lg menjadi daya penarik MAS sbnrnya sbb MAS mewakili malaysia dan tentunya budaya malaysia juga..kan nampak indah jika cara peramugari juga di variasikan...yg bertudung dan tidak bertudung dapat bekerja bersama..ramai yg bertudung mempunyai cita2 di awan biru..

    BalasHapus
  22. Saya betul minat nak jadi pramugara MAS. Harap ada dibuka tawaran untuk pramugara next time! TQ :)

    BalasHapus
  23. saya dah muat turun borang permohonan. tp xbole bukak sbb ade password.

    BalasHapus
    Balasan
    1. borang tu xde password..dalam format excel..klu x boleh juga muat turun borang dari laman web MalaysiaAirlines..

      Hapus
  24. Semua ok tapi spm BI tak kredit, now saya studyperingkat STPM dan saya BAND 3 for MUET. Layak tak kalau nak mohon pakai MUET sbg back up?

    BalasHapus
  25. ada lagi x intake untuk bulan ogos or sept ni?

    BalasHapus
  26. berat 60 kg, tinggi 164 cm... sesuaikah??

    BalasHapus
  27. Sume syarat kelayakan tuh sy ade,tambahan pula sy fasih berbahasa mandarin,butsy bertudung,can I became the cabin crew?

    BalasHapus
  28. Any intake after 15 aug 2013 ?

    BalasHapus
  29. Sy dengar org ckp fresh crew hanya dampai umur 30 je.31-35 tu for ex crew yg dtg tuk interview kje blik.betul ke.seb sy umur 31 baru nk mohon

    BalasHapus
  30. Saya kurang ketinggian.. Tggi saya cuma 150cm.. Bg yang kurang ketinggin mmg tidak layak ke?

    BalasHapus
  31. sedihnya.. kelulusan ok... tinggi plak spoil... -.-' hahha

    BalasHapus
  32. saya baru abis diploma kejururawatan,BI sy spm just lulus tp sy telah ambil semula course BI pgajian tggi kat university dan mempunyai kredit dlm smua subject..layk ka sy memohon mengunakan diploma kejururawatan..

    BalasHapus
  33. hye,sy berasal sabah,pernah menjadi model, ketinggian 158cm berat bmi seimbang,kelulusan diploma kejururawatan.spm BI lulus tapi sy telah ambil semula pgajian BI di universty dan mpunyai kputusan kredit dlm pgajian BI.layak ka sy untuk memohon pramugari encik?

    BalasHapus
  34. Akan kah saya mempunyai peluang untuk menjadi seorang pramugari ..? Selalu lepasakan peluang untuk menghadiri temuduga di sebabkan saya masih belajar dan kekangan dari ibu saya ..tetapi saya benar-ii ingin mmenjadisalah satu daripadanya ..

    BalasHapus
  35. saya bertudung...tinggi 160 cm and berat 45 ....bi n bm sy kredit,sngat berminat dlm bidang ini tapi ape tips2 awal yg diperlukan??

    BalasHapus
  36. ermm ...sya brtudung....tinggi 160,berat 50...bleh ke?? klau tnggu musim haji,prmhonan d tmpat yg sma ke??

    BalasHapus
  37. xde temuduga kat kelantan ke??

    BalasHapus
  38. saye dari indonesia sekolah di indonesia tapi saye sudah pindah warga negara malaysia boleh saye ikut ?

    BalasHapus
  39. hai..my name is Emir and i interested to be a cabin crew of Air Asia..can u please update any advertisements for interviewing..i do passed all the requirements..bm(A+), BI(A), i had a basic foundation certificate for medic course, height 178 cm weight 68 kg..(i hope mine should be an ideal BMI)..
    my age is just 19 y.old..i dont wanna miss this opportunity since i've been missed the dates of interview so many times!! ;(

    BalasHapus
  40. saya nak try..tp ketinggian saya cuma 155cm, kurang 2cm.. rasa2nya boleh tak saya cuba?

    BalasHapus
  41. sy sedang mnungu kputusan spm sy yg bkal keluar pada pnghujung bln dua nnti.ade x lagi temuduga untuk bln 3 atau 4?.

    BalasHapus
  42. Sy berminat nak bkerja mjadi pramugari ni..cita2 dr kcik lgi..tapi bi just lulus je..hmm...sedeh sangat...

    BalasHapus
  43. sye berminat nk mjdi pramugari...masih adakah tawaran ne d bka..

    BalasHapus
  44. Kalau lepasan spm bole ke? Result tk kluar lgi..

    BalasHapus
  45. saya nak jadi pramugari tapi taj cukup ketinggian. saya hanya 152cm.. sedihhnyee

    BalasHapus
  46. Kenapa interview ni tak buat kat ipoh jugak?

    BalasHapus
  47. saya nak tanya saya x ada siji pmr spm tapi saya cuma ada sijil kemahiran malaysia (bidang perhotelan) tinggi saya 170cm adakah saya masih layak atau tidak

    BalasHapus
  48. Bi x crdt.tp ad stpm mcm mne ye.tggi 160.bmi 22.layakah sya?

    BalasHapus
  49. lepasan spm bole tak ? mcm mne cara nk memohon ? tinggi 163 bmi 25 . layak tak ?

    BalasHapus
  50. BI saya credit, tinggi saya just 152 and berat 40 shj. Dan saya bertudung. Adakah ada peluang? And I'm really want to be flight attendant. But what I'm hear, hanya freehair shj berpeluang. If true, it's not fair! Mana nilai Islam? Mana hak perempuan bertudung?

    BalasHapus
  51. tmdga mei xda ka utk pramugari mas..sya minat tp sya brtudung..

    BalasHapus
  52. adik saya nak sangat jadi pramugara, temuduga for steward takde eh ?

    BalasHapus
  53. Hi. interview untuk intake May or June 2014 ada ke?

    BalasHapus
  54. Saia berminat pengambilan untuk di Kawasan kuala lumpur Ada?? Saia tiada sebarang pgalamn brkenaan pramugari??

    BalasHapus
  55. sy pnh p intebiu a.asia kt penang..juz x ckup tinggi ja..English dh kredit ok dh..depa kata muka pun ok

    BalasHapus
    Balasan
    1. . Saya nak try nasib at airaisia Jugak dan saya bertudung. Adakah bertudung itu menghalang ? Terima kasih .

      Hapus
  56. Kalau selain repeat spm paper bi,sijil kursus bi boleh diterima atau tak untuk temuduga sbgai memenuhi syarat kelayakan pramugari..

    BalasHapus
  57. siti zubaidah27 Juni 2014 14.50

    Sy nk jd pramugari.. tapi bi sy setakat lulus.. tapi sy pndai ckp mandarin.layak kah tu??

    BalasHapus
  58. Syarat2 dah cukup okey , cuma saya rabun jauh Boleh kah lelaki memakai contact lens ..

    BalasHapus
  59. i wan be stewardess..my spm result 6 credit n 2 pass..i also got stpm result 2.00...july or after tis got interview

    BalasHapus

 
Blogged.my Ping di Busuk.org blogr.my GilaPing.com JomStadi di TotalPing.com Kartikel My Zimbio Ping blog, website, atau suapan RSS secara PERCUMA